20 stycznia 2021 Udostępnij

Jak mobilne uczenie się rewolucjonizuje edukację

Technologia mobilna wkroczyła we wszystkie sfery współczesnego życia, w tym w dziedzinę edukacji. Cyfrowe tablice, wirtualne fora dyskusyjne i interaktywne podręczniki zasilane urządzeniami mobilnymi stały się już nieodłączną częścią procesu edukacyjnego dla wielu instytucji. Inteligentni edukatorzy wymyślają kreatywne sposoby na przekształcenie smartfonów, które kiedyś były tylko rozpraszaniem uwagi uczniów, w potężne mobilne narzędzie edukacyjne. Pomaga to przekształcić sformalizowane nauczanie w zabawne, dynamiczne i interaktywne środowisko. Technologia mobilna rewolucjonizuje edukację na wielu poziomach, począwszy od tego, kto ma dostęp do edukacji, do jakich informacji może uzyskać dostęp i w jaki sposób uczą się współczesni uczniowie. Teraz możemy śmiało powiedzieć, że wpływ technologii na edukację będzie się tylko zwiększał w miarę szybkiego wzrostu penetracji urządzeń mobilnych i łączności mobilnej na całym świecie.

Wydłużanie horyzontów dla kształcenia ustawicznego i samokształcenia się

Dawno już minęły dni, w których można było zdobyć wykształcenie w ściśle określonym okresie życia. Teraz nie ma daty zakończenia edukacji. Wprowadzenie inteligentnych i podłączonych urządzeń burzy wszystkie możliwe tablice, które wcześniej uniemożliwiały ludziom dostęp do źródeł edukacji. Położenie geograficzne, wiek, rasa, narodowość i obciążenia fizyczne - wszystko to nie stanowi już ograniczeń w dostępie do nauki, szczególnie w przypadku MOOC-ów, które są dostarczane przez światowej klasy instytucje (w tym Stanford, Harvard, MIT i wiele innych). Co więcej, nowoczesna technologia i wprowadzenie MOOC-ów otwiera przed ludźmi ogromne możliwości zmiany dyscypliny i uzyskania dostępu do rzadkich informacji. Teraz nie jesteś już związany z dyplomem ukończenia studiów do końca życia. Tak więc, patrząc na statystyki w różnych krajach, ponad 70% studentów Coursera ma już wykształcenie wyższe, a mimo to kontynuuje swoją edukację i odkrywa nowe dziedziny.

Zamiast szukać informacji u kogoś innego, studenci mogą teraz dowiedzieć się więcej sami. Mają świat w zasięgu ręki. Dlatego też technologia mobilna nie tylko zapewnia dostęp do informacji, ale sprawia, że studenci od najmłodszych lat są producentami i samokształcicielami własnej edukacji. Kiedy masz kontrolę nad swoimi działaniami, zazwyczaj prowadzi to również do większej motywacji. Nic dziwnego, że badania z 2010 roku w Nature Neuroscience wykazały, że uczymy się lepiej, gdy mamy większą kontrolę nad materiałem. Technologia mobilna daje szansę na stworzenie własnej, zindywidualizowanej ścieżki edukacyjnej. Wiele osób prowadzi własny, cyfrowy dziennik doświadczeń edukacyjnych (osobiste czasopisma w WordPressie są tego przykładem).

Nie tylko technologia ma wpływ na to, czego uczniowie mogą się nauczyć, ale ma również ogromny wpływ na to, gdzie mogą się uczyć. Teraz uczenie się nie ogranicza się tylko do nauki w klasie czy odrabiania zadań domowych. Urządzenia podłączone, w szczególności telefony komórkowe i tablety, zapewniają dostęp do informacji na żądanie. Skok w przyszłość, możliwość dostępu do informacji w podróży, w dowolnym czasie i miejscu to nowa rzeczywistość. Dostęp do materiałów dydaktycznych sprawia, że uczniowie są bardziej zaangażowani w proces kształcenia, ponieważ mogą teraz poznawać i uczyć się daleko poza klasą. Prowadzi to również do demokratyzacji informacji, ponieważ jest ona teraz bardziej otwarta i dostępna dla szerszej publiczności.

Sprawdź również: Jaki projektor wybrać do domu, a jaki na spotkania biznesowe?

Technologia wzbogaca doświadczenia edukacyjne

Technologia mobilna rewolucjonizuje sposób dostarczania treści uczniom i zmienia sam charakter materiałów edukacyjnych. Teraz to nie tylko zwykłe zdjęcia tekstowe i statystyczne na papierze i tablicy ogłoszeń w klasie. Interaktywne iBooki na iPadzie zapewniają uczniom dostęp do nowych warstw informacji. Dziś uczniowie mogą od razu bawić się interaktywnymi podpisami, obracać obiektem 3D, robić notatki, robić adnotacje i kompletować quizy. Interaktywne podręczniki, mobilne materiały edukacyjne i udogodnienia multimedialne na terenie kampusu na nowo definiują sposób prowadzenia zajęć.

Urządzenia mobilne nie tylko zapewniają natychmiastowy dostęp do informacji w Internecie i treści multimedialnych, ale także ułatwiają udostępnianie i komunikację wewnątrz i na zewnątrz klasy. Uczenie się poprzez współpracę, często łączącą rzeczywiste i cyfrowe zasoby edukacyjne, jest obecnie powszechną praktyką wielu instytucji edukacyjnych. Wirtualne fora dyskusyjne, wideokonferencje napędzane przez usługi VoIP, czaty i dedykowane platformy edukacyjne zachęcają do dyskusji i tworzą przestrzeń dla nowych kontaktów towarzyskich.

Według najnowszych danych, wskaźnik penetracji smartfonów wśród młodzieży jest dość wysoki. W samej Wielkiej Brytanii 81% posiadaczy telefonów w wieku 13-18 lat jest właścicielami smartfonów. Co więcej, 34% 13-18-latków z telefonem komórkowym posiada również tablet. Ponieważ koszty urządzeń spadają, a wskaźnik penetracji rośnie, nic dziwnego, że wiele szkół stosuje podejście BYOD, aby zapewnić lepszy dostęp do informacji za pośrednictwem nowego medium mobilnego.

Maksymalizacja nowych możliwości dla tradycyjnej edukacji

Wraz z rosnącym dostępem do informacji w każdym miejscu i o każdej porze, poprzednia rola edukacji formalnej staje się wyzwaniem, by dopasować się do nowych trendów. Zmiana paradygmatów edukacyjnych jest nieunikniona i wszystkie strony mogą ją odczuć. Ogólna technologia sprawia, że cały proces edukacyjny jest bardziej elastyczny i wzajemnie powiązany. Uczniowie mogą uczyć się w klasach i poza nimi za pomocą urządzeń przenośnych. Nauczyciele uczestniczą w wirtualnych forach dyskusyjnych i uczą się od uczniów. Rodzice otrzymują nowe kanały do komunikacji z nauczycielami i mają większy nadzór nad procesem edukacyjnym. W sumie sprawia to, że uczniowie/nauczyciele i rodzice są bardziej zaangażowani i połączeni ze sobą.

Rosnąca znajomość oprogramowania i zmiany w programach edukacyjnych skupiające się na technologii idą w parze z powyższymi trendami. Podstawowe kursy programowania oprogramowania są teraz dostępne dla uczniów z różnych kierunków. Najnowsze kursy online na temat inżynierii oprogramowania, programowania i interakcji człowieka z komputerem na Coursera przyciągają setki tysięcy studentów każdy.

Wniosek

Wszystko to dowodzi, że nowa era edukacji już trwa. W dzisiejszych czasach technologia mobilna działa nie tylko jako katalizator i przyspieszenie w procesie edukacji. Tworzy ona również nowe cyfrowe i oparte na technologii ramy dla szkół i uniwersytetów na całym świecie. Dzięki tabletom i smartfonom studenci mają całodobowy dostęp do zasobów edukacyjnych przez 7 dni w tygodniu. Dzielą się oni, komunikują i współpracują za pomocą wielu kanałów ponad granicami geograficznymi, różnicami wiekowymi i różnymi wcześniejszymi doświadczeniami edukacyjnymi.

Urządzenia mobilne są więc nie tylko środkiem dostępu do informacji, ale także sprzyjają interakcji i komunikacji jako takiej. Indywidualizacja, współpraca i ciągłe innowacje stały się trzema filarami, na których nowoczesne instytucje edukacyjne budują swoje programy edukacyjne. Chociaż "chodzenie do szkoły" nie będzie już takie samo, technologia mobilna nie stanowi zagrożenia dla tradycyjnej edukacji szkolnej. Jest to szansa, która niesie ze sobą wiele korzyści, które trzeba wykorzystać.

Redakcja portalu altersoft

Komentarze (0)